Romatizma da balık yağının faydaları

Balık Yagının Faydaları

Balık yagının faydaları  romatizma hastalarında  bir çok yayında ispat edilmiştir. Romatoid Artrit kalp damar hastalığı birlikteliği bilinen bir gerçektir. Aslında kronik inflamasyonu olan tüm hastalıklarda kalp damar hastalıkları sık görülmektedir. Romatoid Artrit, Lupus, Diyabet ve Obezite gibi hastalıklarda sürekli olarak düşük de olsa inflamasyon olduğundan kalp damar hastalığı riski yüksektir.

Amerikan Kalp Cemiyeti, kalp hastalığından korunmak için balık yağı kullanımının öneminden bahsetmiş ve kullanım önerisinde bulunmuştur. Romatizmal hastalarda ise balık yağı kullananlarda ağrı düzeyinde ve kardiyovasküler mortalitede azalma birçok çalışmada bildirilmiştir. Balık yağını direk balık tüketerek veya ilaç şeklinde alabiliriz.

Balık yagının faydaları nı biliyoruz peki hangi balıklar?

Uskumru, ringa balığı ve alabalık filetosu ve somon karakteristik olarak yüksek yağ içeriğinden dolayı yeterli miktarda mutlak EPA ve DHA içerir. Açık deniz ve okyanus ve akarsulardaki türleri, çiftlikte üretilenlere göre %100 oranında daha fazla DHA ve EPA içerir. Bu nedenle balık tercihlerimizi yağlı olanlardan ve doğal yaşam türlerinden seçmemiz daha sağlıklı olacaktır. Pişirme şeklinde ise E6 oranını arttırmamak için kesinlikle kızartma yapılmamalıdır, ızgara veya fırın tercih edilmelidir.

EPA ve DHA nın faydaları

DHA gibi Omega-3 yağlarının antienflamatuar etkileri vardır.

DHA  yemeklerimizde sıkça kullandığımız   mısır yağı ayçıçek yağı ve katı margarinlerde çokça bulunan  inflamatuar omega-6 yağlarının sağlığa zararlı olmayacak şekilde dengelemeye yardımcı olabilir.

DHA’nın iltihabı önleyici ve azaltıcı  özelliği, kalp ve diş eti hastalığı gibi yaşla birlikte görülen kronik hastalıkların riskini azaltabilir ve  romatoid artrit gibi otoimmün hastalıklarda son derece faydalıdır. (Güvenilir Kaynak)

Yapılan orta ölçekli bir çalışmada , romatoid artritli 38 kişide yapılan 10 haftalık bir çalışmada, günde 2.100 mg DHA, plaseboya eklemlerde artrit şişme ataklarını % 28 oranında azaltmıştır. (Güvenilir Kaynak)

İlaç Olarak Nelere Dikkat Edelim?

İlaç olarak tercih edilen balık yağının iki kimyasal türü vardır:

Ester Form ve Trigliserid Form

Ester form; kimyasal işlem görmüş form iken, trigliserid form ise doğal olan formdur. Bu nedenle ilaç olarak tercih edildiğinde ticari şeklinin trigiserid form olmasına dikkat edelim.

Dr. Mustafa İKİZEK

www.drmustafaikizek.com