ferritin eksikliği saç dökülmesi

Ferritin ile saç dökülmesi arasındaki unutulan ilişki

Muhtemelen demiri biliyorsunuzdur, ancak “ferritin” terimi sizin için yeni olabilir. Demir, gıdalarla alınan önemli bir elementtir. Demirin bir kısmı vücudunuzda ferritin şeklinde depolanırken bir kısmı da kanda serbest olarak bulunur.

Ferritin kanda bulunan  bir proteindir. Vücudun ihtiyacı için kullanabilecek şekilde demiri depolar. Kan testlerinde ferritin düşüklüğü varsa, demir eksikliği olduğu anlamına gelir.

Düşük ferritin olduğunda, bir çok şikayetin yanında saç dökülmesi de yaşayabilirsiniz. Ne yazık ki, saç dökülmesine neden olabilecek altta yatan başka bir neden  varsa ferritin göz ardı edilir.

Ferritin ve saç dökülmesi ilişkisi

Ferritin saç köklerinde depolanır. Bu nedenle ferritin eksikliğinin saç dökülmesine neden olduğu varsayılmaktadır. Her dökülen saç ile birlikte demir kaybı da olur. Saç dökülmesi, demir eksikliğinin bir nedeni olabilir ancak esas nedeni değildir. Çoğunlukla saç dökülmesinden önce demir eksikliği zaten vardır. Saç dökülmesi ile ferritin eksikliği daha da  ciddi bir düzeye ulaşır.

Vücudunuzda  demir oranı düştüğünde,  sistem hayati organları korumak için saç foliküllerinden ferritin şeklinde depolanmış demiri ödünç alır. Yani hayati organları korumak için saçlar feda edilir.

Vücutta yeterli  düzeyde demir olması için gıdalardan veya takviyelerden yeterli miktarda demir almak gerekir. Demir eksikliğini tespit etmek için yalnızca demire bakmak yeterli değildir. Ferritin de bakılmalıdır. Bazen hemoglobin düzeyine bakılır ve ideal ölçülerde ise demir ve ferritin düzeyi ihmal edilerek tedavi verilmez. Böyle bir tedavi yönteminin yanlış olduğuna inanıyorum. Çünkü organizma hemoglobin düzeyini korumak için kandaki ferritin ve demiri kullanır. Hemoglobin normal olsa bile demir normal veya düşük, ferritin düşük ise demir eksikliği vardır ve tedavi edilmelidir.

Demir eksikliğine neden olan olaylar:

Ferritin düşüklüğünün belirtileri nelerdir?

Demir eksikliğinde, vücudunuzun kırmızı kan  hücrelerinin yapımında sorunlar oluşur. Kırmızı kan hücreleri, vücudunuzdaki oksijenin transferi için önemlidir. Oksijen kırmızı hücrelerdeki hemoglobinlere bağlanarak taşınır. Yani yeterli kırmızı kan hücresi olmadan, organları ve savunma sistemi etkili bir şekilde çalışamaz.

Demir eksikliği saç dökülmesi dışında başka şikayetlere de neden olur.

Bu şikayetler;

• Baş dönmesi
  • Aşırı yorgunluk
  • Kulaklara çınlama
  • Tırnaklarda kırılma
  • Baş ağrıları
  • Konsantrasyon zorluğu
  • Huzursuzluk
  • Huzursuz bacak sendromu
ferritin saç dökülmesinin nedeni

Ferritin Eksikliği Yorgunluğa Neden Olur

Ferritin ve hipotiroidi ilişkisi

Saç dökülmesi, genellikle tiroid hormonunun  üretiminde azalma olan hipotiroidizmin ilk belirtilerinden biridir. Ayrıca tiroid hormonu eksikliği genel halsizlik, kuru cilt, kabızlık, konsantrasyon bozukluğu, uyku problemleri ve soğuk intöleransına neden olabilir. Hipotiroidi de kilo alımı veya zayıflayamamada yaygın görülür.

Bazı hipotiroidizm vakalarında, saç dökülmesi doğrudan tiroid hormonu eksikliğine değil, demir eksikliğine bağlı olabilir. Bu da aynı zamanda düşük ferritin ve hipotiroidizmin ortaya çıkmasına neden olur. Hipotiroidi ve demir eksikliğinin kadınlarda sık görüldüğü ve birlikteliği de yüksek olasılık olduğundan bu durumun iyi anlaşılması gerekiyor. Hastalarında kendini iyi ifade etmeleri gerekir. Nasılsa tahlil yapılıyor diyerek iyi bir anamnez verilmez ise tanı ve tedavi uzar ve istenmeyen sonuçlara neden olur.

Vücutta yeterince ferritin yoksa, tiroid bezi yeterli T3 ,T4 üretemez. Klasik hipotiroidi semptomları ile doktora baş vurduğunuzdaT3 ,T4 hormonları ve tiroid antikorları normal ise kesinlikle ferritin düzeyine bakılmalıdır. Yani ferritin eksikliği ile hipotiroidi kliniği birbiri ile sıklıkla karışır.

Bir hipotezde, kadınlarda bu kadar sık Haşimoto (hipotiroidinin en sık nedeni) hastalığı olmasının nedeni temelde tedavi edilemeyen ferritin ve demir eksikliğinin tetiklediği stresten kaynaklandığına inanılmaktadır.

ferritinden zengin gıdalar

Demir ve Ferritin den Zengin Gıdalar

Ferritin ve saç dökülmesi tedavisi

Saç dökülmesini tedavi etmenin en iyi yolu kandaki demir seviyesini arttırmaktır. Ferritin ve demir eksikliğini tedavi etmenin en ideal yolu yiyeceklerle yeteri düzeyde demir almaktır. Demirden zengin gıdalar hayvansal ürünlerdir. Özellikle karaciğer dalak ve kırmızı et demirden zengindir. Bu çoğunlukla gerçekleşemediği için demir eksikliği baş yöntemlerle tedavi edilmesi  gerekir.

Hayvansal ürünler, bitki bazlı gıdalardan daha yüksek düzeyde demir içeriyor olsa da tam tahıllı gıdalar, fındık ve baklagiller ile de demir alınabilir. Klasik bir bilgi olarak C vitaminden zengin gıdalar alarak yiyeceklerdeki demir emilimini arttırabilirsiniz. C vitamini bağırsaklardan demir emilimini arttırır.

Gıda dışında tedavi olarak ağız yoluyla alınan veya parenteral olarak kullanılan çeşitli preparatlar vardır.

Demir tedavisinin pratik öneriler

Bu noktada ideal demir ve ferritin eksikliği tedavisini klinik tecrübelerime dayanak anlatacağım. Demir eksikliği tedavisinin önemli çıkmazı uygulanan tedavilerden kaynaklanmaktadır. Çünkü oral yolla önerilen preparatların ya emilimi zayıftır ya da mide bağırsak yüzeyinde irritasyona (tahriş) neden olduğundan uzun süre kullanımlarda gastrite neden olur. Ayrıca ağızda bıraktığı metalik tat nedeni ile de birçok hasta demir ilacını almak istemez. Birçok evde dolaplar kullanılmayan demir ilaçları ile doludur.

Demir ilaçlarının bir diğer formu ise iğnelerdir. Kas içine veya damar içine verilen formlardır. Buradaki  sıkıntı ile ilaç alerjileridir. Kas içine verilen formlar şayet iğne uzunluğundan kaynaklı olarak yağ dokusuna verilirse kalça bölgesinde kalıcı sert dokulara neden olur. Enjeksiyondan yıllar sonra bile kalça bölgesinde ele rahatsız edici doku gelir. Bu dokular ancak cerrahi olarak çıkarılır. Damar içine verilen tedaviler en ideal olanıdır. Ama burada da sosyal güvenlik kurumunun ödeme kriterleri kısıtlayıcı olmaktadır. Çünkü bu ilaçlar rapor ile ancak kullanılabilir.

Kadınların demir eksikliği sorunu yaygın görülen önemli bir sorundur. Doktorlarınız size ideal bir tedavi sunacaklardır. Ancak benim hastalara uyguladığım tedavi yöntemi şöyledir. Öncelikle eksik olan kısmı hastanın durumuna göre hızlıca yerine koyma tedavisi uygularım. Mümkünse damar yolu ile olmasına özen gösteririm. İdame tedavide ise her adet döneminde her gün bir adet tablet kullanmasını öneririm. Böyle davranmak hem mide yan etkilerini azaltır hem de demir kaybını minimize eder.

Beslenme  ile demir eksikliğini gidermek tabi ki en ideal olanıdır. Ancak çoğu zaman bunu mümkün kılamayız. Ama yine de mümkünse şiddetli demir sorunu yaşayanların haftada bir kez kırmızı et tüketimi önemlidir.

Gelelim doğal kaynaklı ilaçlar

Günümüzde ideal bir  fitoterapi preparatı maalesef yoktur. Bitkisel kaynaklı ürünlerin demir oranı düşüktür. Ekstre edilenlerin ise emilimi zayıftır. Yani ıspanak yüksek oranda demir içerdiği bir efsaneden ibarettir.

Son yılların popüler konusu Gluten intoleransı, ferritin düşüklüğü ve saç kaybına yol açabilecek zayıf demir emiliminin olası nedenlerinden biridir.

Saç dökülmesinin diğer nedenleri

• D vitamin eksikliği
  • Çinko eksikliği
  • B12 B1 ve B6 eksikliği
  • Selenyum eksikliği
  • Saç dökülmesinin mineral kaynaklı olmayan nedenleri

D vitamini için güneşe çıkma dışında gıdalarımızda yumurta, fermente peynir, süt ürünleri, yağlı balığa sıkça yer vermeliyiz. Çinko ve selenyum eksikliği için kuruyemiş, işlem görmemiş tam tahıllı ürünler ve kırmızı etten bolca alabiliriz.

Özetle;

Demir eksikliği kadınların önemli bir sorundur. İhmal edilmemeli ve en kısa sürede zamana yaymadan tedavi edilmelidir.