romatizma teşhisi

Romatizma Hastalıklarında Teşhisi

Romatizma belirtileri karmaşık ve çeşitlidir, ancak bu kontrol listesi kendinizi daha iyi tanımada ve ifade etmede, doktorunuzun da sizi daha iyi anlamasına yardımcı olacaktır.

Romatizma Hastalık Şüphesi Uyandıran Bulgular

1. Sertlik

Eklemlerde sertlik, hareket kabiliyetindeki azalmayı ve zorlanmayı ifade eder. Hangi zaman dilimlerinde ve ne kadar süre sertlik hissettiğiniz, ne tür artritiniz olduğunun belirlenmesinde yardımcı olacaktır.

Eklemlerinde en çok ne zaman sertlik hissediyorsun?

• Sabah (Ne Kadar Sürer?)

• Egzersizi Takiben

• Bir Süre Oturduktan Sonra

• Egzersiz Yaptıktan Sonra

2. Şişme

Eklemlerinizin etrafında sıcak, kırmızılık veya kabarık görünebilir. Şişmiş bölgede sıvı varmış gibi hissedebilirsiniz. Bunun nedeni ekleminizin etrafındaki doku iltihaplanmasıdır. Bu semptomların hangi periyodlarda ve ne kadar süre ile oluştuğunun bilinmesi önemlidir.

3. Ağrının Yeri ve Sertliği

Hangi eklemlerin sizi en çok rahatsız ettiğini bilmek, ağrınızın kaynağının bulunmasında yardımcı olacaktır. Farklı artrit tipleri farklı eklemleri veya farklı bölgeleri etkiler. Bazen sağ ve sol eklemlerde beraber veya tek taraflı tutulum olabilir.

Romatizma Hastalarda En Sık Tutulan Eklemler:

• Eller
  • Bilekler
  • Dirsekler
  • Dizler
  • Bilekler
  • Ayaklar
  • Omuzlar
  • Kalça
  • Çene
  • Alt Sırt

Eklem Belirtilerinin Doğal Seyri: Eklemlerinizin sizi en çok nasıl rahatsız ettiğini anlamak, hastalığınızın artrit veya başka bir hastalık olup olmadığına karar verilmesinde yardımcı olacaktır. Her artrit bulgusunu romatizmal hastalık belirtisi olarak değerlendirmek doğru değildir. Bakteriyel ve viral enfeksiyonlarda ve eklem kireçlenmesi denilen osteoartritte özellikle diz ekleminde hareket kısıtlılığı olur. Bu durumların ayrımını ilgili bölüm hekimleri yapacaktır.

4. Şüphe Uyandıran Artrit Semptomları

• Sertlik
  • Ağrı
  • Sıcaklık
  • Kırmızılık
  • Üç Günden Fazla Süren Eklem Şişmesi
  • Ayda Üç Kereden Fazla Meydana Gelen Eklem Şişliği
  • Bir Eklemi Hareket Ettirmede Zorluk

Artrit Dışı Romatizmal Semptomlar

Bazı romatizma hastalıklar, eklem bulguları olmadan farklı semptomlar da gösterebilirler. Aşağıda sıralanan şikâyetlerin bir veya birkaçının 3-6 hafta boyunca devam etmesi romatizmal hastalık şüphesi açısından dikkate alınmalıdır.

• Kilo Kaybı
  • Saç Dökülmesi
  • Pullu, Kaşıntılı Cilt
  • Kurdeşen
  • Parmak ve Ayak Tırnaklarında Değişiklikler

Romatizma hastalıklar son yıllarda giderek artmaktadır. Çevresel faktörler gıda alışkanlığımızdaki hızlı değişim ve sosyal çevrenin hızlı döngüsünün ruhsal durumumuz üzerindeki etkileri nedeni ile hastalıkların seyri ve şiddetti artmaktadır. Hastalıklar hayatınızı en çok etkileyen ve yaşama ümidinize ket vuran en önemli olaylardır. Bazen hastalığın teşhis süreci hastalıktan daha yıpratıcı olabilmektedir.

Teşhiste esas rol doktor kadar hastaya da aittir. Doğru tanıya ulaşmada hastalar çoğu zaman ayrıntılı bilgi veremediklerinden süreç uzamaktadır. Doktora gitmeden önce, semptomlarınızı birkaç hafta boyunca hemen paniklemeden takip edin, hangi bölgede şişme ve sertlik olduğunu, ne zaman, ne kadar süreyle ve neyin semptomları hafiflettiğini not edin. Doğru tanı koymak bir sonraki adımdır. Tanı sonrası hareketliliğinizi ve yaşam kalitenizi koruyacak bir tedavi planına başlanması daha kolay olacaktır.