vitiligo

Vitiligo Bulaşıcı Bir Hastalık mı?

Vitiligo, deride pigment kaybından kaynaklanan beyaz alanların görüldüğü, otoimmün bir deri hastalığıdır. Sebepleri arasında birçok neden sıralanabilir. En sık yüz, dudak, el, kol, bacak ve genital alanlar olmak üzere vücudun herhangi bir kısmı etkilenebilir. Dünya nüfusunun %1’nde görülür ve erkek, kadın ve tüm ırkları eşit oranda etkiler. En çok Albinizim ile karıştırılır.

Vitiligo hastaları sosyal anlamda çeşitli sıkıntılar yaşarlar. Hastalığı bulaşıcı bir hastalık zannederek hastalardan uzaklaşır ve hatta tokalaşmak bile istemezler. Lezyonların yüz ve ellerde olması hastaları en rahatsız eden bölgelerdir. Gerek sosyal çevrenin davranışları gerekse hastalığın oluşum sürecindeki psikolojik sorunlar hastalarda içe dönük bir karakter oluşturmaktadır.

Vitiligo aslında bir hastalık olarak bile değerlendirilmemeli yapısal cilt değişikliği olarak görülmelidir. Elle dergisi vitiligolu manken Winnie Harlow u kapak yaparak bu farkındalığa dikkat çekmiştir. Bu farklılığın kabul edilmesi bireylere ‘’vebalı muamelesi yapılmaması ‘’ toplumsal bir görevdir.

Vitiligo , pigmentini kaybeden cildin lekeleri ile karakterize uzun süreli bir cilt durumudur . [1] Etkilenen cilt lekeleri beyaz olur ve genellikle keskin kenarları vardır. [1] Derideki saçlar da beyaz olabilir. [1] Ağız ve burnun içi de tutulabilir. [2] Tipik olarak vücudun her iki tarafı da etkilenir. [1] Genellikle yamalar cildin güneşe maruz kalan bölgelerinde başlar. [2] Koyu tenli kişilerde daha belirgindir. [2] Vitiligo psikolojik strese neden olabilir ve etkilenenler damgalanabilir .[1]

Nedenleri:

Vitiligo’nun kesin nedeni bilinmemektedir. [1] Otoimmün bir hastalık meydana gelecek şekilde çevresel bir faktör tarafından tetiklenen genetik duyarlılığa bağlı olduğuna inanılmaktadır . [1] [2] Bu cilt pigment hücrelerinin tahrip olmasına neden olur . [2] risk faktörleri durumun veya bu gibi diğer otoimmün hastalıklar, bir aile öyküsü hipertiroidizm , alopesi areata ve pernisiyöz anemi . [2] Bulaşıcı değildir . [4] Vitiligo iki ana tipte sınıflandırılır: segmental ve segmental olmayan. [1]Çoğu vaka segmental değildir, yani her iki tarafı da etkiler; ve bu durumlarda, cildin etkilenen bölgesi tipik olarak zamanla genişler. [1] Vakaların yaklaşık% 10’u segmental, yani çoğunlukla vücudun bir tarafını içerir; ve bu durumlarda, cildin etkilenen bölgesi tipik olarak zamanla genişlemez. [1] Tanı doku biyopsisi ile doğrulanabilir . [2]

Vitiligo için bilinen bir tedavi yoktur. [1] Açık tenli olanlar için , güneş koruyucu ve makyaj genellikle tavsiye edilenlerdir. [1] Diğer tedavi seçenekleri , hafif lekeleri koyulaştırmak için steroid kremleri veya fototerapi içerebilir . [2] Alternatif olarak, hidrokinon gibi etkilenmeyen cildi hafifletme çabaları da denenebilir. [2] Diğer önlemlerle düzelmeyenler için çeşitli cerrahi seçenekler mevcuttur. [2] Tedavilerin bir kombinasyonu genellikle daha iyi sonuçlara sahiptir. [3] Danışmanlıkduygusal destek sağlamak faydalı olabilir. [1]

Küresel olarak insanların yaklaşık% 1’i vitiligodan etkilenmektedir. [3] Bazı popülasyonlarda% 2-3 kadarı etkiler. [5] Erkekler ve kadınlar eşit derecede etkilenir. [1] Yaklaşık yarısı 20 yaşından önce bozukluğu gösterir ve çoğu 40 yaşından önce gelişir. [1] Vitiligo antik tarihten beri tanımlanmıştır . [1]